Jun 22, 2011

oreo cheezcake untuk orang DIET

wow harini da 2 orang tanya macam mana nak buat.
*macam tahu2 je semalam baru buat.
yea, nak ajar la ni. sabar2...

BAHAN-BAHAN : base

1) oreo (ditumbuk bagi halus)
2) marjerin (dicairkan)
3) gula (dikisar)

CARA-CARA :

- campur kan semua bahan. anyak bagi rata dalam bekas or loyang.
- sejuk kan dalam peti ais. (senang keras)


BAHAN-BAHAN : CHEEZCAKE

1) cream cheese - 500gm
2) whipping cream
3) yogurt (natural)
4) lemon (diperah)
5) telur kuning - 2 biji
6) gula (dikisar)
7) agar-agar - 2 sudu besar


CARA-CARA :

- anyak cream cheese bagi cair.
- campurkan gula + telur kuning dalam cream cheese. kacau bagi rata.
- campurkan whipping cream + yogurt + air lemon. kacau sehingga sebati.
- panaskan agar-agar bagi jadi cecair.
- da jadi cecair baru masuk kan dalam adunan tadi. kacau bagi rata.
- masuk dalam bekas yang da diletak kan base oreo tadi.
- sejuk kan dalam peti ais.
- hiaskan oreo atas kek tadi. *depends, nak tumbuk oreo or letak ketul2.


kek untuk orang DIET. haha
padahal tak jadi sebap aku malaz nk blend gula. *SPOILED SUDA
so aku tak letak gula, agak tawar tapi aku letak oreo banyak2 untuk topping.
so jadi lah kek aku. hehe

P/S : bahan-bahan tu depends la dekat korang.
macam aku nk buat kek kecik je. so aku bli cream cheese 250gm, telur kuning sebiji etc.

tak sabar nak try buat muffin pulak. hehe

SO SELAMAT MENCUBA!

2 comments:

ɐɔɔnd ɐuɐu said...

saya sukakan ini.. :)
tenkiu baby.

reen afny said...

welcome bebeh ;)